Livestream av arrangementer kan øke deltakelse og nå et større publikum

Har du noen gang vurdert livestream det neste arrangementet for din bedrift? Du har kanskje sett konkurrenter eller andre bedrifter du følger reklamere stort for sin neste livestream. Men hva er det som gjør livestreaming til en så gunstig løsning for bedrifter som ønsker å nå et større publikum? Vi kan fortelle deg hvorfor, og hvordan.

Livestreaming øker bedriftens tilgjengelighet for kunder. Det gir din bedrift mulighet til å snakke direkte til kunden der han eller hun oppholder seg. Og kanskje det beste av alt er at opptaket av livestreamen kan brukes ved senere anledninger, uten å måtte produsere nytt innhold.

Hvilke arrangementer egner seg for livestream?

Dersom det blir produsert og lagt frem på riktig måte, kan så godt som alle arrangementer fungere som livestream. Når det er sagt, er det noen arrangementer det faller mer naturlig for enn andre.

  • Arrangement som ofte livestreames

    1. Konferanser og seminar
    2. Webinar
    3. Kurs
    4. Foredrag
    5. Produktlanseringer
    6. Virtuelle arrangement

 

Dette er eksempler på noen av de vanligste arrangementene man kan se på livestream. Mange av disse arrangementene er ting som bedrifter gjennomfører uansett, uavhengig om det livestreames eller ikke. Men hva med alle de kundene, eller potensielle kundene, som ikke hadde mulighet til å møte opp fysisk akkurat da? De kunne nok ha rukket å få med seg en livestream. 

 

Livestream som tilleggsprodukt

Når du skal gjennomføre et arrangement sammen med din bedrift, hvorfor ikke livestreame det også? For alle som ikke har gjennomført en livestream før er det forståelig at dette høres ut som mye ekstra, unødvendig arbeid. Du skal jo tross alt få alt annet til å flyte, og nå ber vi deg fokusere på alt dette i tillegg? Overlat det til oss, så kan dere få gjennomføre arrangementet akkurat som dere hadde tenkt, mens vi livestreamer det. 

Hos deg eller oss

Det er opp til deg hvor og hvordan du ønsker at ditt arrangement skal gjennomføres. Hvis dere også er på utkikk etter lokasjon, så kan vi anbefale Kjentfolk Studio. Hvis dere allerede har bestemt hvor arrangementet skal være kan vi komme til dere. Det vi uansett kan garantere er profesjonell lyd- og lysproduksjon som produserer et gjennomført og proft sluttprodukt.

 

Planlegging

I planleggingsfasen vil vi samarbeide nøye for å forsikre oss om at sluttproduktet blir slik som du ønsker. Her er det mulig å komme med ideer og ønsker om hvordan du ønsker det skal gjennomføres. 

Vi gir din bedrift muligheten til å sette sitt eget preg på arrangementet. Vi kan tilby underholdning og gjester hvis dette er ønskelig, eller kanskje dere ønsker et overordnet tema? Det fikser vi selvfølgelig også.

 

I forkant av arrangementet kan vi også hjelpe til med strategi i form av målsetting, manus og utforming av det visuelle. Med dette ønsker vi å gjøre den opplevde avstanden fra deltagere til mottaker så kort som mulig. Derfor vil også oppsette av lokale matches etter hvilket budskap som skal legges frem. Det er viktig for oss at både dere og publikum får en optimal opplevelse.

 

Gjennomføring

Når alt er planlagt og ordnet i forkant, går gjennomføring lett som bare det. Vi står for alt av produksjon, med fagfolk med lang erfaring på alle områder. Det betyr i praksis, at dere kan ha fokus på innholdet, og deres arbeidsoppgaver for dagen, mens vi viser det frem til alle hjemme som ikke hadde muligheten til å møte opp fysisk.

Økt rekkevidde og deltagelse

Vi har sagt en del om hvordan dette kan øke rekkevidden, og nå ut til et større publikum. Men hvordan kan det øke deltakelsen? Det er mange måter man kan gjøre dette på når man streamer live. Et godt eksempel som er kjent for mange er en Kahoot-løsning. Kahoot er noe mange har brukt i firmasammenheng, men med livestream finnes det mange lignende virkemidler for å oppnå aktiv deltakelse fra “salen”. 

  • Interaksjon med seere

    • Live spørsmål og svar
    • Live chat
    • Sosiale medier
    • Tilrettelegge for virtuelle deltakere
    • Live meningsmålinger
    • Emoji-reaksjoner
    • Segmenter med “innringere” 

 

En morsom måte man kan benytte dette på, er å kjøre ut en live meningsmåling som det første man gjør. “Har vi gjort en god jobb med å informere dere om hva vi jobber med, og hva målene er fremover?” kan for eksempel være et utgangspunkt. Følg opp dette med nøyaktig samme meningsmåling som det siste dere gjør, og diskutere litt rundt forskjellene i svarene før dere runder av. Dette kan så klart også åpnes enda mer for publikum ved brukav spørsmål og svar.

 

Oppfølging og analyse

Er målene oppnådd? Vi ønsker å avslutte hele prosessen på en ryddig måte. Etter arrangementet setter vi oss ned sammen og går gjennom målene vi satte i planleggingsfasen. Her er vi behjelpelige med å analysere tallene. 

Vi håper du vurderer livestream neste gang

Nå som du forhåpentligvis har fått et lite innblikk i hva livestream er og hvordan det kan brukes, håper vi du vil vurdere det neste gang din bedrift skal arrangere noe spennende. Vi er alltid klare til å gripe fatt i nye utfordringer. Og vi er veldig klare for å bidra til at ditt neste arrangement blir vist til et enda litt større publikum.

 

Ta gjerne kontakt! Det kan være om du ønsker å komme i gang med planleggingen, eller om du har en idé du er usikker på hvordan du skal gjennomføre den. Vi hjelper med hele prosessen.